Skapa med lera och att bränna keramik

- en oändlig kärlekshistoria 

Skillnaden mellan oxiderande och reducerande keramikbränning

 

Atmosfären i keramikugnen under bränning är en viktig faktor att ta hänsyn till. De flesta av oss keramiker bränner oxiderade bränningar på grund av våra elektriska keramikugnar som ger godset och glasyren gott om syre. När vi istället bränner reducerat minskar tillförseln av syre och förbränningen tar syre från andra källor än luften, vilket resulterar i ett tätare gods och intressanta glasyrer. Gröna nyanser kan bli röda och transparenta glasyrer kan få en blå eller grön färg. Dessutom kan andra spännande effekter uppstå. Jag personligen upplever att skärven blir vackrare i en reducerande bränning eftersom den ofta blir mer "välgräddad". Glasyrerna kan också varieras från matt till sidenmatt med en fin yta.

Jag har bränt oxiderat under större delen av mitt keramiska liv. Idag är det relativt enkelt att göra det tack vare digitala styrenheter som sköter brännjobbet i elektriska keramikugnar (styrautomatik finns även för avancerade gasugnar). Elektriska keramikugnar är vanligast i Sverige, medan de flesta keramiker runt om i världen bränner med andra, billigare energikällor, såsom gas, olja, kol eller ved.

Det är fullt möjligt att bränna reducerande keramik, men då behöver man välja energikällor som inte är el, eftersom elementen i en elektrisk ugn skulle ta mycket stryk om man reducerade i den. Därför väljer keramiker som vill reducera sin keramik under bränning andra energikällor.

I Sverige är vedbränning nog det vanligaste sättet att bränna keramik, eftersom vi har god tillgång till skog. Det är också något speciellt med att sitta vid brasan, även om det är i en keramikugn, och mysa. Vedeldning ger en extra dimension till godset utöver reduceringen. Självklart finns det också ett antal gasugnar som ger en renare ugnsatmosfär, och där fokuserar man oftare på reduktionen om det är det man vill åstadkomma. Att reducera under bränning med gas eller ved är inte nödvändigt, men jag tror de flesta keramiker gör det när möjligheten finns.

Under de senaste åren har jag utforskat vedbrännande keramik, vilket är kul efter att ha utforskat elens möjligheter. Men som vanligt räcker inte en livstid till för att utforska alla möjligheter med glasyrer, reduktionsbränning eller vedbränning.

I KeramikAkademins medlemskap håller vi oss till oxiderande bränning, vilket är tillräckligt för att skapa högkvalitativ keramik under hela livet. Vi välkomnar dig att bli medlem i KeramikAkademin för att ta din keramiska skapande till nästa nivå. 

KeramikAkademins medlemskap
"prova på", månadsvist eller årsvist?